Pages

Wednesday, 4 December 2013

Tugasan 3 (SSI 3013)
Simulasi
UPSI 01 (A131 PJJ)
ZAINAL BIN JAMAL (D056070)
Simulasi
Bidang pendidikan sentiasa mengalami perubahan dari segi kaedah dan teknik pengajaran dan juga kurikulumnya bagi menyesuaikan dengan keadaan semasa dan keperluan semasa. Pada masa kini pengajaran dan pembelajaran lebih berfokus kepada kemahiran berfikir aras tinggi iaitu para murid dilatih untuk sentiasa berfikir untuk menyelesaikan masalah.  Murid-murid diberikan latihan berkaitan menyelesaikan masalah dan diminta untuk memberikan pandangan dan cadangan terhadap penyelesaian yang telah diberikan.
Bagi pihak guru juga perlu mempelbagaikan kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran bagi menyesuaikan dengan suasana pembelajaran yang berfokus kepada penyelesaian masalah.  Kaedah dan teknik yang digunakan mestilah menarik dan ‘hands on’. Pada masa kini murid-murid telah biasa dan lebih berminat dengan penggunaan komputer dan teknologi maklumat (ICT). Oleh itu guru-guru perlu menggabungkan kurikulum dengan teknologi maklumat terkini bagi menghasilkan kaedah dan teknik penyampaian yang  terbaik.
Kaedah simulasi boleh digabung jalinkan dengan teknologi terkini bagi menghasilkan kaedah pengajaran yang baik dan menarik.
Simulasi merupakan satu situasi yang diwujudkan untuk menyerupai keadaan sebenar. Dengan kaedah ini, murid-murid melakukan sesuatu perkara atau mengaplikasikan sesuatu secara menggunakan model atau rekaan sementara bagi mendapatkan pengetahuan kecekapan dan kemahiran yang diperlukan untuk digunakan dalam situasi yang sebenar nanti. Bagi membantu mewujudkan keadaan simulasi, alat seperti komputer diperlukan untuk membolehkan murid-murid menjalani latihan yang mendalam. Komputer yang dilengkapkan dengan perisian tertentu dan juga internet dapat mewujudkan pelbagai kaedah simulasi yang baik dan mampu menarik perhatian pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran. Pelajar boleh mencuba sendiri secara maya secara simulasi tentang sesuatu eksperimen, maklumat dan mengubahsuai pemboleh ubah tertentu bagi mendapat kan jangkaan-jangkaan sesuatu hipotesis.
Sebagai contohnya pengajaran prinsip akaun akan lebih menarik apabila murid-murid mengsimulasi kunci kira-kira, penyata untung rugi dan buku akaun dengan menggunakan program Excel di dalam komputer. Melalui kaedah ini murid-murid boleh mencuba beberapa kali menghasilkan penyata kewangan yang seimbang secara berulang-ulang kali. Murid-murid juga telah didedahkan dengan contoh-contoh akaun perniagaan, syarikat dan sebagainya.
Kaedah simulasi akan memotivasikan murid-murid untuk mencuba menyelesaikan masalah secara pra pendedahan dan ingin meneruskan latihan secara berterusan dan menambah pengetahuan yang baharu.
Beberapa perkara perlu dititikberatkan sebelum melaksanakan simulasi di dalam pembelajaran. Iaitu, prinsip-prinsip simulasi dan prosedur.
Prinsip-prinsip simulasi
·        Satu situasi bermasalah secara bertulis atau lisan diberikan.
·        Penerangan diberi tentang:
-        Masalah yang hendak diselesaikan
-        Peranan diagihkan sekiranya diperlukan
-        Arahan yang perlu diberikan
-        Tempoh masa sesi simulasi ditetapkan
·    Ketika simulasi sedang berjalan guru hanya memerhati
·    Selepas simulasi, murid diminta membentang pandangan dan cara-cara penyelesaian
·    Perbincangan antara guru dan murid diadakan di peringkat akhir untuk membuat rumusan
Langkah-langkah menjalankan simulasi
·    Guru mewujudkan situasi yang bermasalah.
·    Guru memberi penerangan tentang tujuan, matlamat dan peranan.
·    Murid-murid memainkan peranan dan boleh mengaplikasikan komputer.
·    Komputer mencukupi dan dalam keadaan baik.
·    Talian internet yang efisien.
·     Satu kesimpulan dibuat  tentang simulasi yang dijalankan.
Simulasi menggunakan carta seperti graf juga dapat membolehkan murid-murid membuat analisa dan rumusan dengan memanipulasikan data-data yang diberikan bagi membuat analisa tentang sesuatu topik yang diajari. Penggunaan komputer untuk mengsimulasi topik pembelajaran misalnya melalui graf membuatkan murid-murid berfikir untuk menyelesaikan masalah secara kritis dan kreatif. Di samping itu murid-murid akan belajar secara berpusatkan murid.
Guru pula akan memantau dan memberikan bantuan sekiranya murid-murid memerlukannya.
Berikut adalah satu contoh pembelajaran simulasi iaitu tema kepelbagaian benda hidup  dalam mata pelajaran sains. Sub topiknya ialah hubungan di antara mangsa dan pemangsa. Pemangsa di sini ialah kucing liar dan mangsanya ialah arnab. Di dalam pembelajaran ini simulasi dijalankan dengan menggunakan graf. Murid –murid memanipulasikan butang pemangsa dan mangsa bagi menghasilkan pelbagai bentuk graf yang menggambarkan kesan akibat penambahan dan pengurangan dua pemboleh ubah yang dimanipulasi iaitu bilangan pemangsa dan mangsa.


Situasi pertama

 


                           

Berdasarkan graf didapati  bilangan pemangsa dan mangsa tidak bertambah dan tidak berkurang dan stabil. Oleh itu tiada perubahan yang ketara terhadap bilangan populasi pemangsa dan mangsa.  Oleh rumusan boleh dikatakan bilangan kedua-dua haiwan tersebut stabil sepanjang tahun.


  Situasi kedua

 


Bilangan populasi pemangsa berkurang pada awalnya kerana bilangan mangsa tiada peningkatan pada awalnya. Ini menyebabkan bekalan makanan berkurangan. Oleh itu pemangsa berkurangan. Apabila pemangsa berkurangan ini memberi peluang kepada mangsa untuk membiak dan menambah bilangan populasi. Akibatnya bilangan pemangsa pula bertambah.

  
  
 Situasi ketiga




 Kedua-dua pemangsa dan mangsa stabil dari segi penambahan dan pengurangan bilangan populasi di sepanjang tahun tersebut.


  
 Situasi keempat










Begitu juga dengan situasi keempat didapati kadar penambahan dan pengurangan yang berlaku kepada pemangsa lebih tinggi berbanding dengan kadar penambahan dan pengurangan mangsa. Ini boleh dilihat daripada bentuk puncak graf yang dihasilkan.
Berdasarkan contoh simulasi di atas, murid-murid boleh memanipulasikan graf dengan menggunakan program STELLA bagi menggambarkan kesan penambahan dan pengurangan pemangsa dan mangsa.
Oleh itu murid-murid dapat belajar secara ‘hands on’ dan menggunakan pelbagai deria. Murid juga merasa seronok dan boleh mencuba beberapa kali untuk melihat corak hasil graf dan membuat analisa serta memikirkan inferens terhadap pemerhatian graf.
Murid-murid akan cuba menyelesaikan masalah dan berminat untuk berbincang dengan lebih lanjut bersama-sama rakan dan guru semasa pembelajaran. Ini akan memberikan suasana yang kondusif  di dalam kelas tersebut.
Kesimpulan
Kaedah ialah satu siri tindakan guru yang bersistematik serta berturutan dan bertujuan mencapai objektif yang spesifik.Teknik pula merujuk  kepada unit-unit kecil yang terkandung di dalam sesuatu kaedah. Teknik juga merangkumi aktiviti, perlakuan dan kemahiran guru yang digunakan dalam pengajaran. Simulasi merupakan kaedah yang sesuai bagi menarik perhatian murid-murid untuk belajar dan menganalisa sesuatu perkara. Murid-murid akan bertambah motivasinya dan mengembangkan ideanya di dalam mempelajari sesuatu perkara.  Murid-murid akan sentiasa berfikir dan bertindak secara aktif semasa mencari maklumat dan membentangkan hasil dapatan kepada rakan-rakan dan guru. Guru pula akan sentiasa kreatif bagi mendapatkan idea-idea baru untuk menghasilkan kaedah dan bahan bantu mengajar. Beberapa matlamat pendidikan terkini iaitu pelaksanaan ICT di dalam pembelajaran, pelajaran berpusatkan murid, memupuk kemahiran berfikir aras tinggi dapat dijayakan melalui simulasi menggunakan perisian komputer dan dari  internet.
Hasilnya murid-murid kita dapat bersaing dengan murid-murid dari negara lain dan meninggikan kualiti pendidikan negara. Selain daripada itu matlamat melahirkan modal insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani  dapat di capai dari masa ke semasa.





Rujukan
Diambil dari Portal Bahagian Teknologi Pendidikan Perak
Diambil dari

Diambil dari portal Fakulti Ekonomi dan Pengurusanhttp://www.econ.upm.edu.my/~alias/MGM3161/SIMULASI.ppt

Diambil dari slideshare

Diambil dari
               http://ftmk.utem.edu.my/zaki/VolumeII/PENULISAN%20DAN%20PENERBITAN/4.2/Prosiding/4.2.7.pdf






No comments:

Post a Comment